Kylling enchilada LCHF er en rigtig lækker og velsmagende ret, som både er nem at lave og dejlig mættende. Kylling enchilada LCHF kan du både anvende som hverdags- eller gæstemad og kan med fordel varmes op dagen derpå, hvis der bliver noget til overs. Denne ret er inspireret af det mexikanske køkken og gør sig utrolig godt sammen med en gang grøn salat og noget squash spaghetti.

Sæt dit eget personlige præg på retten

Som med så mange andre retter, kan man altid gå og forfine og justere madlavningen ud i det uendelige. Denne ret kan laves mild, krydret eller hot – det er kun dine og familiens smagsløg, der sætter sine begrænsninger. Kylling enchilada LCHF er en sund, men samtidig meget velsmagende ret, som man hurtigt forelsker sig i. Opskriften indeholder masser af kød, ost og fløde – ingredienser, som man jo ikke lige umiddelbart forbinder med en sund livsstil, men det er jo det fantastiske med LCHF retter, at de ikke er bange for velsmagende fedtstoffer.

Ryd op i køleskabet

Sådan en ret som kylling enchilada, er meget taknemmelig overfor udvalget af ingredienser. Ligger du inde med peberfrugter, forårsløg, porrer etc., kan disse med fordel anvendes i retten og gøre nytte fremfor at havne i skraldespanden på et senere tidspunkt i løbet af ugen.

Antal personer: 4
Tilberedningstid: 30 min.

Ingredienser:

Kylling og fyld

Ca. 600 gr. kyllingebryst (gerne majskylling)
2 store peberfrugter
3 løg
Salt og peber

Tomatsauce

3 fed presset hvidløg
Frisk chili eller ½ tsk. tørret chili
200 gr. flødeost neutral eller endnu bedre – 250 gr. lækker italiensk fløde mascarpone ost
150 gr. revet mozzarella ost
100 gr. revet cheddar ost
500 gr. tomatsovs krydret med lidt oregano/basilikum – mængden kommer sig ikke så nøje (evt. færdiglavet pizzasauce)
Salt og peber

Fremgangsmåde:

Kyllingebrysterne fileteres, dvs. skæres igennem på den lange, flade led og puttes ned i en frysepose, hvor du med en kødhammer eller anden stum genstand, banker dem lidt mere ud. Dette giver en større stegeflade og et stykke mere mørt kød, da kødfibrene brydes. Herefter brunes alle kyllingefileterne på en varm pande og krydres med salt og peber. De skal maks have et par minutter på hver side og put ikke for mange på panden ad gangen, da de kan risikere at koge istedet for at stege.

Imens du bruner kyllingefileterne, skærer du peberfrugter og løg ud i tynde ringe. Løg og peberfrugter steges efterfølgende på panden, indtil de er klare og møre og tages af panden.

Tomatsaucen hældes op i en gryde og de øvrige ingredienser tilsættes – flødeosten som det sidste. Under omrøring smeltes flødeosten i tomatsaucen og tilsidst tilsættes den revne mozzarella ost. Grydes tages af varmen.

Ca. halvdelen af den færdiglavede tomatsauce tilsættes kyllingefileterne på panden og saucen arbejdes ind i kyllingen. I et ovnfast fad ligger du nu kyllingefileterne, som er smurt ind i ca. halvdelen af tomatsaucen. De stegte bløde løg og peberfrugter lægges nu ovenpå kyllingefileterne i fadet og den resterende tomatsauce fordeles henover. Til sidst hælder du den revne cheddar ost ud over fadet (kan undlades).

Fadet sættes i en forvarmet ovn på 200 grader og tilberedes i ca. 20 min. eller indtil retten er blevet en smule brun.

Serveringsforslag:

Kylling enchilada LCHF smager utrolig godt sammen med en lækker grøn salat, noget guacamole og creme fraiche. Man kan også undlade guacamolen og få en gang lækker squash spaghetti som tilbehør. En gang blomkålsris vil også passe fint til retten, så vi er tro mod LCHF tankegangen.